Irodai jövő: összeomlás helyett profilbővítés és több coworking?

Kereskedelmi ingatlancégek elemzése szerint az irodai tevékenység lassul, és hosszú távú változásokat jelezhet a szektorban. Újévkor mit sejtetnek az irodai adatelemzések a munka jövőjéről?

A Cushman & Wakefield jelentése szerint a bérlői igényű irodalátogatások aktivitása nőtt 2021 tavaszán, sőt megháromszorozódott az első negyedévben. Ez a tendencia még augusztusban is jellemző volt.

A trend azonban szeptemberben visszaesett, ami a cég szerint összhangban van a szezonális jellemzőkkel. Más cégek is hasonló tendenciákat tártak fel, de az ő előrejelzéseikben kifejezetten borúlátó képet vízionáltak.

Ennek alapja az lehetett, hogy októberben második egymást követő hónapban esett vissza az irodaterületek iránti kereslet.

Ez pedig azt jelezte, hogy 2021 eleje óta a legalacsonyabb szintre esett vissza az igény új irodahelyszínek iránti. Vagyis az új irodaterületek megszerzéséért folytatott oltás utáni verseny véget ért.

„Minél tovább maradunk a bizonytalanságban – azon a helyen, ahol még oltások és jobb COVID-19 kezelések mellett is rettegés van a munkába való visszatérés miatt –, annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy tartósan csökken a kereslet az irodaterületek iránt”

— vélekedett Nick Romito, a VTS vezérigazgatója.

Hogy ez lenne az  „új normális”? Most még nem tudható. A CBRE arról számolt be, hogy az Egyesült Államok számos vezető irodapiacán november végén ismét megugrott az irodabérleti kereslet. Az egy évvel korábbi, 2020 őszén tapasztalt szintnél ez jóval ígéretesebb.

Petra Durnin, a Raise marketingelemzési vezetője szerint ezek a trendek pedig akár azt is előrejelezhetik, hogy valójában nincs komoly ragédia.

Ahelyett, hogy összeomlásról merengenénk, igenis egyfajta fejlődésről, átalakulásról van szó. Igaz, a hibriditás neve a közösségi irodaterek minél szélesebb körű elterjedése.

— mutatott rá a szakértő.

A tehetséggondozók közelében lévő, erősen központosított irodákról az elosztott munkahelyi stratégiára való áttérés azt jelenti, hogy sok vállalat nemcsak hibrid modellt alkalmaz, hanem külsős modellt, és több helyszínt is értékesít az Egyesült Államokban — nagy hangsúlyt fektetve az albérletre vagy a coworkingre.

Scroll to Top